Pages

Monday, August 16, 2010

KENDERAAN FUTURISTIK MASA DEPAN


ANDA kagum dengan kemampuan ahli sarkas menaiki basikal dengan satu roda? Itu belum lagi motosikal dengan satu roda yang akan diperkenalkan sebagai kenderaan peribadi masa depan.

Motosikal pelik ini yang dibangunkan oleh Honda ini menggunakan tenaga elektrik berkuasa hidrogen direka untuk tujuan rekreasi atau pengangkut peribadi.

Motosikal yang dijangka boleh digunakan dalam masa 10 tahun lagi ini mempunyai kedudukan seperti menaiki motosikal dilengkapi dengan pelbagai siri sensor dan giroskop untuk memberi keseimbangan kepada penunggang.

Penunggang boleh menggunakan palang pemegang di sebelah kiri untuk menjalankan kenderaan dan pusingan kiri kanan boleh dilakukan dengan pergerakan berat badan tanpa menggunakan stereng.

Kenderaan dikenali sebagai BRP EMBRIO ini akan dilengkapi dengan pelbagai teknologi terkini seperti sistem brek prestasi tinggi, suspensi aktif, `night vision’, alat bantuan robotik dan kunci digital berkod.

Kenderaan konsep ini dibina dengan bahan-bahan ringan seperti Polypropylene, Santoprene, nilon (acuan suntikan), aluminium, magnesium dan teknologi sel bahan bakar yang menjadikan EMBRIO sebagai kenderaan mesra alam.

Dimensi ini ialah 124cm x 70cm x 120cm dan dan beratnya ialah 164 kilogram.

No comments:

Post a Comment